Gdy zawodzi ogrzewanie samochodowe…

Idzie zima zła, więc jeśli nie chcemy, by ręce przymarzły nam do kierownicy, to lepiej sprawdźmy, sprawność ogrzewania w naszym samochodzie. Zobacz, z jakich powodów zawodzi ono najczęściej.

Paradoksalnie za ogrzanie wnętrza pojazdu odpowiada układ chłodzenia, który może wykorzystywać do tego celu ciecz lub powietrze (wszystko zależy od modelu samochodu). Zwykle spotyka się układy, które napełniane są cieczą, krążącą w dwóch zamkniętych obiegach (często chłodzenie jest wspomagane również dodatkowym wentylatorem). Ciepłe powietrze pozwala wyprodukować właśnie rozgrzana do odpowiedniej temperatury ciecz chłodząca. Wszystko dzięki nagrzewnicy (która wygląda trochę jak mała chłodnica), przez której kanaliki przepływa rozgrzana ciecz.

Powodem problemów z ogrzewaniem jest często właśnie przeciekająca nagrzewnica. Trzeba wiedzieć, że wymiana tej części pochłania sporo czasu, bo nierzadko jesteśmy zmuszeni wymontować cały kokpit, by dotrzeć do głównego „winowajcy”. Zawieść może też termiczny wyłącznika wentylatora, bądź sprzęgło elektromagnetyczne, które steruje wentylatorem.

Trudno również wykryć rozwarstwienie się jednego z przewodów gumowych, które są odpowiedzialne za połączenie silnika z nagrzewnicą. Przyczyna? Chociażby wada materiałowa. Przez zmniejszoną średnicę takiego przewodu przepływa wtedy bardzo wolno naprawdę gorąca ciecz, która nie jest jednak w stanie rozgrzać nagrzewnicy.

Przyczyną złego funkcjonowania ogrzewania w samochodzie może być też za niska temperatura silnika, dlatego kontrolujmy sprawność termostatu. Niepokojącym sygnałem jest przede wszystkim brak grzania w czasie jazdy. Specjaliści twierdzą, że termostat powinien otwierać się dopiero przy temperaturze 75-85 stopni Celsjusza, zapobiegając w ten sposób przegrzaniu silnika.

Pamiętajmy, że systematyczna kontrola stanu ogrzewania to gwarancja komfortowej jazdy. Ale nie należy zapominać także o bezpieczeństwie – w zimie szczególnie łatwo o wypadek, dlatego zanim wyjedziemy na zaśnieżone drogi upewnijmy się też czy mamy aktualne OC i AC oraz zlećmy w autoryzowanych serwisach przegląd najważniejszych samochodowych układów oraz części.

Related Post

Naprawa silników Silnik – serce każdego samochodu Silnik jest chyba kluczowy element każdego samochodu. Rozmawiając o jakimkolwiek aucie, zazwyczaj oprócz rocznika, marki i modelu podajemy również pojemność silnika i jego moc. Silnik jest, więc często decydującym kr...
Lancia Lybra wygodna limuzyna za grosze Lancia Lybra jest coraz częściej spotykanym samochodem na rynku samochodów używanych. Włoska limuzyna klasy średniej może zaoferować nam dużo, za całkiem niewielki pieniądze. Lancia Lybra była produkowana w latach 1999-2005 i była następcą, mającej ś...
Sprzedaż granulatu gumowego Moim zdaniem nie będę mieć problemów z wyszukaniem przedsiębiorstw, które wykonują skup zużytych opon. Masa zakładów wulkanizacyjnych aprobuje zjechane opony. Pomimo tego powszechnym pejzażem są zużyte opony znajdujące w przeróżnych miejscach na ...
Całodobowa pomoc drogowa w Łodzi Pomoc Na Drodze – Warto mieć numer telefonu do Pomocy Drogowej Pomoc Drogowa jest to działalność prowadzona przez wykwalifikowanych specjalistów „ratowników drogowych”, którzy są do twojej dyspozycji przez cala dobę siedem dni w tygodniu , są różne ...
Duża liczba kierowców nie chce już wyobrażać, aby ... To niewielkie, lecz bardzo niezbędne oprzyrządowanie w niezwykle łatwy system dopomaga kierowcom na pokonywanie bezpiecznie nawet znacznych przestrzeni oraz długich tras. CB radia dostępne bywają w wielu sklepach usytuowanych najczęściej na ter...
Chiptuning – tani sposób na zwiększenie mocy samoc... Tuning jest sposobem na tchnięcie drugiego życia w nasz samochód poprzez podniesienie jego mocy, oraz momentu obrotowego. Niestety niekiedy nie stać jest nas na pełną modyfikację auta, przez co musimy szukać tańszej alternatywy. Złotym środkiem może ...