Gdy zawodzi ogrzewanie samochodowe…

Idzie zima zła, więc jeśli nie chcemy, by ręce przymarzły nam do kierownicy, to lepiej sprawdźmy, sprawność ogrzewania w naszym samochodzie. Zobacz, z jakich powodów zawodzi ono najczęściej.

Paradoksalnie za ogrzanie wnętrza pojazdu odpowiada układ chłodzenia, który może wykorzystywać do tego celu ciecz lub powietrze (wszystko zależy od modelu samochodu). Zwykle spotyka się układy, które napełniane są cieczą, krążącą w dwóch zamkniętych obiegach (często chłodzenie jest wspomagane również dodatkowym wentylatorem). Ciepłe powietrze pozwala wyprodukować właśnie rozgrzana do odpowiedniej temperatury ciecz chłodząca. Wszystko dzięki nagrzewnicy (która wygląda trochę jak mała chłodnica), przez której kanaliki przepływa rozgrzana ciecz.

Powodem problemów z ogrzewaniem jest często właśnie przeciekająca nagrzewnica. Trzeba wiedzieć, że wymiana tej części pochłania sporo czasu, bo nierzadko jesteśmy zmuszeni wymontować cały kokpit, by dotrzeć do głównego „winowajcy”. Zawieść może też termiczny wyłącznika wentylatora, bądź sprzęgło elektromagnetyczne, które steruje wentylatorem.

Trudno również wykryć rozwarstwienie się jednego z przewodów gumowych, które są odpowiedzialne za połączenie silnika z nagrzewnicą. Przyczyna? Chociażby wada materiałowa. Przez zmniejszoną średnicę takiego przewodu przepływa wtedy bardzo wolno naprawdę gorąca ciecz, która nie jest jednak w stanie rozgrzać nagrzewnicy.

Przyczyną złego funkcjonowania ogrzewania w samochodzie może być też za niska temperatura silnika, dlatego kontrolujmy sprawność termostatu. Niepokojącym sygnałem jest przede wszystkim brak grzania w czasie jazdy. Specjaliści twierdzą, że termostat powinien otwierać się dopiero przy temperaturze 75-85 stopni Celsjusza, zapobiegając w ten sposób przegrzaniu silnika.

Pamiętajmy, że systematyczna kontrola stanu ogrzewania to gwarancja komfortowej jazdy. Ale nie należy zapominać także o bezpieczeństwie – w zimie szczególnie łatwo o wypadek, dlatego zanim wyjedziemy na zaśnieżone drogi upewnijmy się też czy mamy aktualne OC i AC oraz zlećmy w autoryzowanych serwisach przegląd najważniejszych samochodowych układów oraz części.

Related Post

Modele siku – z ojca na syna! Nie da się ukryć, że motoryzacja jest głównie domeną panów. Niewiele kobiet potrafi z uśmiechem na twarzy  i ogromnym zapałem dyskutować o najnowszych modelach aut czy naprawach samochodów. Panowie i owszem. Wobec braku zainteresowania swoją pasj...
Kiedy tak właściwie przydaje się pomoc drogowa 24h... Karambole drogowe są zdarzeniami, których to kłopotliwe nie da się wcześniej przewidzieć. Są w stanie zdarzyć się każdemu z nas, nawet w najwyższym stopniu obeznanemu kierowcy. Większa część ludzi uczestniczących w wypadku lub ewentualnie najzwycza...
Awaria końcówki drążka Zepsuł się mój kochany Mercedes. Może najnowszy nie jest, ale co auto to auto. Coś w nim stuka, puka, coś mnie ściąga. Spytałam kolegi co to może być, bo niestety na samochodach się nie znam. Jego odpowiedź była szybka. To prawdopodobnie końcówka drą...
Bezpieczeństwo transportu Jesteśmy w okresie burzliwego rozwoju. Może wskaźniki gospodarcze na to nie wskazują, Dwuprocentowy wzrost to nie osiągnięcie na miarę naszych potrzeb, to jednak trzeba przyznać, że kraj doznaje głębokiej i mimo wszystko szybkiej transformacji.  Szcz...
Laweta wypożyczalnia, która najlepsza na rynku i n... Wypadki drogowe są wydarzeniami, których to kłopotliwe nie da się wcześniej przewidzieć. Mogą zdarzyć się każdemu z nas, nawet w najwyższym stopniu doświadczonemu kierowcy. Większa część ludzi asystujących w wypadku bądź też najzwyczajniej w świecie ...
Sportowa Yamaha Aerox dla młodych sportowców Posiadanie własnego pojazdu jest marzeniem praktycznie każdego młodego człowieka. Możliwość dojazdu pod samą szkołę jest nie tylko okazją do zabłyszczenia wśród przyjaciół, ale przede wszystkim bardzo dużym udogodnieniem. Istnieje wiele skuterów, k...